Catherine - Drawing tutor - Trois-Rivières
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Catherine - Drawing tutor - Trois-Rivières

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Catherine

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Catherine - Drawing tutor - Trois-Rivières
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  • Drawing

Your guide to your own artistic journey. An artist with over 12 years of study to guide and support you on your journey. English or Français

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Catherine is a respected tutor in our community. They are highly recommended for their commitment and the quality of their lessons. An excellent choice to progress with confidence.

About Catherine

(version française plus bas)

I have been drawing since I could hold a pencil. I was first taught by my grandfather; he was a talented and dedicated artist. I come from a family of artists and I grew up surrounded by all kinds of artistic disciplines with all kinds of people. Everyone had their own style, their own goals, their own approach. I know very well that the path of an artist, and therefore their needs, is unique. And an artist is creative. They have their way of doing things, their way of seeing things. And that is by definition. So their learning should be like that.

I soon found that my experience with classes was the same as many others; too rigid, almost entirely theorical and technical, poorly adapted to individual needs. Detached from the creative and personal nature of art.

So I wanted to turn to a more independent path. I started collecting micro-courses, articles, videos. But I soon felt a lack of direction to this path. And that was felt in my work. And then, nothing worked anymore. Blank page, disgust of my past work and inability to move forward... It took me many months to find the problem. And when I finally did, I couldn't find a resource to guide me.

That's when, in 2016, I set out to develop a method that allows artists to find their way and improve without following someone else's path... which is often the gist of a course: what worked for someone other than you and that we are taught. A method that helps us figure out what we want, where we lack and decide what to do to actively improve and can come save us when things go wrong or we can’t find inspiration anymore.

Today, my method is well developed and tested. I have designed a number of tools around it. And many resources, including a textbook, are in the process of being completed.

What really matters to me is to enable others to do their own thing and to support them in their adventure. And I hope to save them the discouragement I experienced myself!

Version française :
Je dessine depuis que je peux tenir un crayon. C'est d'abord mon grand-père qui m'a appris ; c'était un artiste talentueux. Je viens d'une famille d'artistes et j'ai grandi entouré de toute sorte de disciplines artistiques avec toute sorte de gens. Chacun avait son style, ses objectifs, son approche. Je suis bien placée pour savoir que le cheminement d'un artiste et donc ses besoins, c'est une chose unique. Et puis, un artiste, c'est créatif. Il a sa façon de faire, sa façon de voir les choses. Et ça, c'est par définition même. Alors, son apprentissage devrait lui ressembler.

J'ai bien vite vu que mon expérience des cours était la même que pour beaucoup d'autres ; trop rigides, presque uniquement constitués de théorie et de techniques, mal adaptés aux besoins individuels. Détachés de la nature créative et personnelle de l'art.

J'ai donc voulu me tourner vers un cheminement plus indépendant. Je me suis mise à collectionner les micro cours, les articles, les vidéos. Mais j'ai vite ressenti un manque de direction à ce cheminement. Et ça c'est ressenti dans mon travail. Et là, plus rien ne marchait. Page blanche totale, dégout de mes travaux passés et incapacité à avancer... Il m'a bien fallu des mois pour mettre le doigt sur le problème. Et quand j'ai eu enfin trouvé, je n'ai pas trouvé de ressource pour me guider.

C'est alors, en 2016, que je me suis mise au développement d'une méthode qui permettent aux artistes de trouver leur chemin et de s'améliorer sans suivre le chemin d'un autre... ce qui est souvent l'essentiel d'un cours : ce qui a marché pour un autre que sois et que l'on nous enseigne.

Aujourd'hui, ma méthode est bien développée et testée. J'ai conçu bon nombre d'outils autour de celle-ci et de nombreuses ressources, incluant un manuel, sont en voie d'être achevés.

Ce qui compte pour moi c'est vraiment de permettre aux autres de faire leur propre truc et de les soutenir dans leur aventure. Et j'espère bien leur sauver le découragement que j'ai moi-même vécu!

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About the lesson

  • Beginner
  • Intermediate
  • Advanced
  • +2
  • levels :

    Beginner

    Intermediate

    Advanced

    Proficient

    Children

  • English

All languages in which the lesson is available :

English

Neurodivergent & Queer safe space.
Ages 12 and up. English or French available. Version française plus bas.

Pst: a more visual and easy to skim version is available in PDF, just message me!

You need advice and support, but you don't like being told what to do? You want to develop your art in your own way? Then this is the course for you.

What I offer is continuous support on all aspects of your art, not just technique. Of course, I will be there to help you assess your needs and decide on the technical aspects to work on. I will give you tips, resources and exercises... but I will also be there to help you overcome the lack of inspiration, to find meaning in your creations, to develop your style, to communicate an idea or a vision, to choose your material and to get to know it... because art is far from being only about technique! And even when it comes to rules, well, we want to learn them so we can better decide when to break them!

And, because I believe all of you capable of creating, no matter what your level, I will also be there for you when time comes to plan a drawing project. Believe me, taking advantage of someone else's experience to realize your vision is not only priceless, it's also very educational.

Well, that's all well and good, but how does it work in practice?

Well, to begin with, we evaluate your needs! During the first class, we look at your drawings and discuss what you like and don't like about them. This allows us to see your current level and to give us a first idea of what we will work on.

Then we talk about style, what you want your art to look like. Whether there is one or more styles you are looking for, we need to talk about it! After all, how can you achieve your goals if they are not taken into account in your journey? And if you don't have a clear idea of what you want, then we plan a lesson to develop it! In any case, I advise you to bring works that you like. Whether it's your own or that of other artists.

Then we discuss the materials you have or want to get. And if you need advice, I will help you!

Finally, we talk about your goals. And here we cover everything: an overview of your long term goals, if you have any, what you want to improve in the short term, what you want to communicate with your art, the subjects you want to represent, if any, and what you want to do with your art.

Then we decide on a study plan together.

This study plan includes resources to help you, practical activities, lessons and workshops to work on all aspects of your art, as mentioned earlier, not only the technique. We'll also get to know our materials well!

At the end of this plan, I recommend that we do at least one project (of your choice) to put your new skills into use.

This is the continuous development process I use for my own development as well. I recommend that you review the whole thing once every 3 to 6 months, depending on your learning pace and available time.

Also, this plan is always flexible. You can always pause it to work on something specific: to overcome the blank page syndrome, for example! Or to carry out a project when you are struck by a wave of inspiration!

The important thing is that I will be your guide in YOUR path to develop YOUR art. We won’t do hours of theories on a subject that does not directly contribute to your goals, here!

Version française:
12 ans et plus. Français ou anglais, au choix.

Pst : une version plus visuelle et facile à survoler est disponible par PDF, il n'y a qu'à m'écrire!

Tu as besoin de conseils et de soutien, mais tu n'aimes pas qu'on te dise quoi faire? Tu veux développer ton art à ta façon? Alors, c'est le cours pour toi.

Ce que je te propose, c'est un soutien continu sur tous les aspects de ton art, pas seulement la technique. Bien sûr, je serai là pour t'aider à évaluer tes besoins et décider des aspects techniques sur lesquels travailler. Je te donnerai des trucs, des ressources et des exercices... mais je serai aussi là pour t'aider à surmonter le manque d'inspiration, à trouver un sens à tes créations, à développer ton style, à communiquer une idée ou une vision, à choisir ton matériel et à apprendre à le connaitre... parce que l'art, c'est loin d'être seulement une question de technique! Et même en ce qui concerne les règles, eh bien, on veut surtout les apprendre pour mieux décider de quand les briser !

Et puis-ce que je vous crois tous capables de créer, peu importe votre niveau, je serai aussi là pour vous quand viendra le temps de planifier un projet de dessin. Croyez-moi, profiter de l'expérience quelqu'un pour réaliser sa vision, non seulement ça n'a pas de prix, mais en plus, c'est très formatif.

Bon, c'est bien beau tout ça, mais concrètement, comment ça se passe?

Eh bien, pour commencer, on évalue tes besoins! Lors de la première classe, on regarde tes dessins, on discute de ce que tu aimes ou non de ceux-ci. Ça nous permet de voir ton niveau actuel et de nous donner une première idée de ce sur quoi nous allons travailler.

Ensuite, on parle de style, de ce que tu veux que ton art ait l'air. Qu'il y ait un ou plusieurs styles que tu recherches, il faut en parler! Après tout, comment arriver à tes objectifs, si on ne les prends pas en compte dans ton cheminement? Et si tu n'as pas une idée claire de ce que tu veux, alors on planifie une leçon pour la développer! Dans tous les cas, je te conseille d'apporter des oeuvres que tu aimes. Que ce soit les tiennes ou celle d'autres artistes.

On discute ensuite du matériel dont tu disposes ou que tu désires te procurer. Et si tu as besoin de conseils, je t'aiderai!

Finalement, on parle de tes objectifs. Et là, on couvre tout : un survol de tes objectifs à long terme, si tu en as, ce que tu veux améliorer à court et à moyen terme, ce que tu veux communiquer avec ton art, les sujets que tu veux représenter, s'il y a lieu et ce que tu veux faire de ton art.

Suite à quoi, on décide d'un plan d'étude ensemble.

Ce plan d'étude, il comporte des ressources pour t'aider, des activités pratiques, des leçons et des ateliers pour travailler, tel que mentionné plus tôt, sur tous les aspects de ton art: pas seulement la technique. On apprendra aussi à bien connaitre notre matériel!

À la fin de ce plan, je recommande que l'on fasse au moins un projet (de ton choix) pour mettre à l'essai nos nouvelles compétences.

Ce processus, c'est le processus de développement continu que j'utilise pour mon propre développement aussi. Je recommande de réviser le tout, une fois tous les 3 à 6 mois, en fonction de ton rythme d'apprentissage et de ton temps disponible.

De plus, ce plan, il reste toujours flexible. On peut toujours le mettre en pause pour travailler sur une chose précise : surmonter le syndrome de la page blanche, par exemple ! Ou alors pour réaliser un projet lorsqu'on est frappé d'une vague d'inspiration !

L'important, c'est que je serai ton guide dans TON cheminement pour développer TON art. Pas question de faire des heures de théories sur un sujet qui ne contribue pas directement à tes objectifs, ici !

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  • 5 h: $190
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This first lesson offered with Catherine will allow you to get to know each other and clearly specify your needs for your next lessons.

  • 1hrs

Details

When you pay for your lesson time, the following services are automatically included and provided according to your needs :
- Planning of the lesson and learning activities. Each lesson is adapted to each student.
- Homework, practise projects, study plans and other practise material selected or designed for you.
- Correction and feedbacks on homework or projects.
- Availability for questions between lessons.
- Creation of custom content for your needs, if needed.
- Notes, copies of the board and complementary material on learned content.
- A library of material to help you practise, explore topics you are interested in and grow.
- Invitation to virtual cultural events.

* To receive those services, you must take at least one hour of paid class time during the month. The first free lesson does not count towards this goal.
**If you are taking the class as a small group (2-5 students), all students still receive those personalized services; therefore, a different rate per hour must be discussed.

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